Zmiana parametrów drogi powoduje konieczność wykonania następujących prac:
- przebudowa szerokości jezdni głównych i budowa jezdni głównych na odcinku: węzeł Modlińska – węzeł Łabiszyńska,
- połączenie istniejących i projektowanych węzłów na Trasie AK w następujące zespoły:
- zespół węzłów: Wisłostrada – Modlińska - Marywilska - Łabiszyńska,
- zespół węzłów: Nowo-Wincentego - Ikea - Piłsudskiego,
- przebudowa pasów włączenia łącznic wjazdowych w kierunku na zachód i w kierunku na północ - w węźle Modlińska,
- przebudowa węzła Łabiszyńska,
- przebudowa węzła Nowo-Wincentego (budowa jezdni wschodniej ul. Głębockiej) i łącznic,
- przebudowa węzła Piłsudskiego (umożliwiająca przedłużenie Trasy AK na wschód),
- budowa i przebudowa jezdni zbierająco-rozprowadzających,
- Przebudowa lokalnego układu komunikacyjnego:
- ograniczenie dostępności do drogi ekspresowej poprzez zamknięcie wjazdu/zjazdu,
- Białołęka: do szkoły publicznej przy ul. Toruńskiej i wyjazdu z zespołu handlowego Auchan,
- Targówek: ul. Hieronima,
- Marki: zjazdu publicznego do centrum handlowego IKEA,
- przebudowa odcinka ul. Hieronima,
- budowa dojazdu do szkoły publicznej przy ul. Toruńskiej (strona północna Trasy),
- przebudowa odcinka ul. Artyleryjskiej,
- przebudowa odcinka ul. Toruńskiej (strona południowa Trasy),
- przebudowa odcinka ul. Ostródzkiej (strona południowa Trasy),
- przebudowa odcinka ul. Bogoriów,
- przebudowa wjazdu/wyjazdu ul. Krasnobrodzkiej i wjazdu na stacje Statoil,
- budowa dojazdu do stacji obsługi pojazdów przy ul. Głębockiej,
- budowa ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.
Parametry techniczne drogi ekspresowej
Projektowana jest przebudowa drogi w celu osiągnięcia następujących parametrów technicznych:
- klasa techniczna drogi - S droga ekspresowa,
- nośność nawierzchni – 115 kN/oś,
- skrajnia pionowa - 4,7 m,
- prędkość miarodajna :
- dla jezdni głównych Trasy AK nieograniczonych krawężnikami - 90 km/h,
- dla jezdni głównych Trasy AK ograniczonych krawężnikami - 80 km/h,
- przekrój jezdni głównych (za wyjątkiem odcinka na moście):
- ilość jezdni – 2,
- ilość pasów ruchu - 3x3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m,
- szerokość pasa dzielącego - 2,51 m - 5,0 m (w tym opaski - 0,50 m),
- przekrój poprzeczny - odcinek na moście:
dla jezdni zasadniczych:
- ilość jezdni – 2,
- ilość pasów ruchu - 2 x3,5 m,
- brak pasów awaryjnych,
- szerokość pasa dzielącego – 2,51 m (w tym opaski - 0,50 m),
dla jezdni zbiorczo-rozprowadzających:
- ilość jezdni – 2,
- ilość pasów ruchu - 3 x3,0 m,
- brak opasek wewnętrznej i zewnętrznej,
przekrój jezdni zbierająco-rozprowadzających (poza mostem):
- szerokość jezdni – 7,0m (jezdnie zbierająco-rozprowadzające włączone do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną mają dodane pasy ruchu na wlotach lub zatoki dla autobusów na wylotach).
Łącznice w węzłach
łącznice typu P1
- szerokość jezdni – 4,5m
- szerokość opaski wewnętrznej – 0,5m
- szerokość opaski zewnętrznej – 1,0m
łącznice typu P2
- szerokość jezdni – 7,0m (6,0m)
- szerokość opaski wewnętrznej – 0,5m
- szerokość opaski zewnętrznej – 0,5m
łącznice typu P3
- szerokość jezdni – 7,0m
- szerokość opaski wewnętrznej – 0,5m
- szerokość pasa awaryjnego – 2,0m
łącznice typu P4
- szerokość jezdni – 6,0m
- szerokość opasek – 0,5m
Powiązanie z istniejącą siecią drogową
Powiązanie drogi ekspresowej z istniejącą siecią drogową będzie realizowane w węzłach oraz poza węzłami w miejscach dopuszczonych odstępstwami od przepisów na podstawie Postanowień Wojewody Mazowieckiego.
Każdy z węzłów realizuje wszystkie relacje ruchu. Część węzłów połączona jest drogami zbiorczo-rozprowadzającymi w zespoły węzłów. W takich przypadkach, aby skorzystać ze skrętu na danym węźle – zjazd z jezdni głównej na jezdnię zbiorczo-rozprowadzającą następuje przed węzłem poprzednim. Wynika to z konieczności zachowania odpowiednich odległości pomiędzy wjazdami / wyjazdami na jezdni głównej.
Przewiduje się następujące rozwiązanie projektowe w rejonach węzłów:
Węzeł „Modlińska”
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Modlińską:
- dobudowa jezdni głównych,
- dobudowa pasa włączenia łącznicy na kierunku z południa na zachód do łącznicy z kierunku północnego na zachód,
- przebudowa łącznicy w kierunku Tarchomina i układu komunikacyjnego podłączenia obiektu handlowo-usługowego Auchan,
węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe.
Węzeł „Marywilska”
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Marywilską
- dobudowa jezdni głównych, układ łącznic pozostaje w obecnej postaci, węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe,
Węzeł „Łabiszyńska”
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Łabiszyńską
- dobudowa jezdni głównych, układ łącznic pozostaje w obecnej postaci, węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe,
Węzeł „Nowo-Wincentego”
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Głębocką (Nowo-Wincentego):
- budowa jezdni wschodniej ul. Głębockiej wraz z obiektem nad Trasą Armii Krajowej,
- południowa strona drogi głównej - przebudowa łącznicy dwupasmowej dwukierunkowej łącznie ze skrzyżowaniem z ul. Głębocką i z drogą zbiorczo-rozprowadzającą,
- likwidacja wjazdu z drogi zbiorczo – rozprowadzającej na jezdnię drogi głównej,
- północna strona drogi głównej: przebudowa i budowa łącznic dwupasmowych dwukierunkowych pomiędzy ul. Głębocką i drogą zbiorczo-rozprowadzającą; w zakres inwestycji, na mocy porozumienia pomiędzy GDDKiA Oddział w Warszawie a Miastem Stołecznym Warszawą, włączone jest skrzyżowania typu rondo (po stronie północnej Trasy AK) projektowane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - Komprojekt s.c. na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie (w ramach budowy tego skrzyżowania przewidywane jest doprowadzenie podłączenia osiedla mieszkaniowego Brzeziny w miejsce likwidowanego obecnie funkcjonującego). Dla rozwiązań ronda Głębocka i ul. Jesiennych Liści uzyskana będzie odrębna decyzja o ustaleniu lokalizacji,
- likwidacja stacji paliwa gazowego (LPG),
węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe.
Węzeł „Ikea” – nie jest tematem niniejszego opracowania,
Węzeł „Piłsudskiego”
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Piłsudskiego zostanie przebudowany w związku z kontynuacją przebiegu Trasy Armii Krajowej w kierunku wschodnim. Przewiduje sie:
- rozbiórkę łącznicy półbezpośredniej,
- budowę drugiej jezdni wraz z obiektem nad ul. Piłsudskiego,
- budowa łącznic bezpośrednich i skrzyżowania z sygnalizacją świetlną pod wiaduktami jezdni głównych,
- likwidacja łącznicy „zawrotki” prowadzącej ruch z terenów zespołu handlowo-usługowego M1 w kierunku Centrum, węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe.