Dostosowanie drogi krajowej nr 8 na odcinku Al. Prymasa Tysiąclecia – ul. Piłsudskiego w Markach do parametrów trasy ekspresowej
etap I – odcinek węzeł „Modlińska" – węzeł "Marki" (ul.Piłsudskiego).
Przedmiotem inwestycji jest dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od węzła „Modlińska” w Warszawie do węzła "Marki" (ul.Piłsudskiego) o długości 7,1 km, realizowanej jako I etap zadania inwestycyjnego „Dostosowanie drogi krajowej nr 8 na odcinku Al. Prymasa Tysiąclecia – ul. Piłsudskiego w Markach do parametrów trasy ekspresowej”. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie miasta st. Warszawa oraz miasta Marki, województwo mazowieckie.
Kontrakt zawarty z firmą: J&P – AVAX S.A., o wartości umownej 869 mln zł zostanie wykonany w ciągu 22 miesięcy od rozpoczęcia robót (nie wliczając 3-miesięcznych okresów zimowych) czyli do 11.04.2012 roku.
Inwestycja zaprojektowana została przez Biuro Projektowo-Badawcze Dróg I Mostów TRANSPROJEKT WARSZAWA Sp. z o.o.
Zakres inwestycji obejmuje:
- zmianę szerokości jezdni głównych wraz z przebudową jezdni głównych na odcinku: węzeł Modlińska - węzeł Łabiszyńska,
- połączenie istniejących i projektowanych węzłów na Trasie AK w następujące zespoły:
- zespół węzłów: Wisłostrada - Modlińska - Marywilska – Łabiszyńska,
- zespół węzłów: Nowo-Wincentego - Ikea – Marki (ul.Piłsudskiego),
- przebudowę pasów włączenia łącznic wjazdowych w kierunku na zachód i w kierunku na północ w węźle Modlińska,
- przebudowę węzła Łabiszyńska,
- przebudowę węzła Nowo-Wincentego,
- przebudowę węzła Piłsudskiego (umożliwiająca przedłużenie Trasy AK na wschód),
- budowę i przebudowę jezdni zbierająco-rozprowadzających,
- przebudowę lokalnego układu komunikacyjnego,
- budowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych,
- przebudowę i usunięcie kolizji w infrastrukturze technicznej,
- zagospodarowanie zieleni:
- usunięcie części zieleni istniejącej kolidującej z robotami drogowymi, mostowymi i uzbrojeniem terenu na odcinkach budowy nowych jezdni, ciągów pieszo- rowerowych oraz realizacji węzłów,
- realizację nowych nasadzeń uzupełniających, wprowadzanych w związku z ochroną środowiska, polepszenia klimatu akustycznego i walorów estetycznych trasy,
- budowę urządzeń ochrony środowiska:
- ekrany pionowe o wys. 4,0-8,0m (na długości ok. 6,5km),
- ekrany zagięte o wys. 5,0-8,0m (na długości ok.3,3km) - od węzła Marywilska do ul. Św. Wincentego,
- ekrany półtunelowe o wys. ok. 5m (na długości ok. 2,5km), od węzła Marywilska do węzła Łabiszyńska,
- elementy ochrony wód powierzchniowych i podziemnych (rowy trawiaste, separatory),
- przebudowa i remont obiektów inżynierskich w ciągu jezdni głównych i ulic poprzecznych,
- budowę obiektów inżynierskich w ciągu jezdni głównych i ulic poprzecznych,
- budowa i przebudowa łącznic w węzłach,
- budowa murów oporowych,
- budowa obiektów inżynierskich związanych z ruchem pieszym i rowerowym,
- budowa przepustów na ciekach wodnych, rowach przydrożnych,
- rozbiórka budynków mieszkalnych, gospodarczych i obiektów handlowo-usługowych.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa techniczna drogi: S (droga ekspresowa),
- nośność nawierzchni: 115 kN/oś,
- klasa obciążenia obiektów: A,
- skrajnia pionowa: 4,7 m,
- prędkość miarodajna:
- dla jezdni głównych Trasy AK nieograniczonych krawężnikami: 90 km/h,
- dla jezdni głównych Trasy AK ograniczonych krawężnikami: 80 km/h,
- pochylenie skarp: 1:3 ¸ 1:1,5,
- przekrój jezdni głównych (za wyjątkiem odcinka na moście):
- ilość jezdni: 2,
- ilość pasów ruchu: 3 x3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m,
- szerokość pasa dzielącego – 2,51 m - 5,0 m (w tym opaski - 0,50 m),
- przekrój poprzeczny - odcinek na moście:
dla jezdni zasadniczych:
- ilość jezdni: 2,
- ilość pasów ruchu: 2 x3,5 m,
- brak pasów awaryjnych
- szerokość pasa dzielącego – 2,51 m (w tym opaski 0,50 m),
dla jezdni zbiorczo-rozprowadzających:
- ilość jezdni: 2,
- ilość pasów ruchu: 3x 3,0 m,
- brak opasek wewnętrznej i zewnętrznej,
- przekrój jezdni zbierająco-rozprowadzających (poza mostem):
- szerokość jezdni – 7,0m (jezdnie zbierająco-rozprowadzające włączone do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną mają dodane pasy ruchu na wlotach lub zatoki dla autobusów na wylotach).