ROBOTY DROGOWE

Część drogowa
Obwodnica Południowa stanowi połączenie Obwodnicy Trójmiasta (drogi S6) oraz Autostrady A-1 z drogą nr 7 oraz Trasą Sucharskiego stanowiącą dojazd do Portu Morskiego w Gdańsku. Jest to ciąg połączenia    Aglomeracji   Trójmiejskiej   z   korytarzem   transportowym nr VI ( Gdańsk - Katowice - Żylina ) stanowiącym przyszłościowe rozszerzenie Transeuropejskiej Sieci Transportowej Unii Europejskiej TINA. Długość projektowanego odcinka S7 wynosi 17,86 km.
Inwestycja jest zlokalizowana na terenie Gminy Pruszcz Gdański, Kolbudy i Cedry Wielkie oraz na terenie miasta Gdańska w województwie pomorskim.
Na przedmiotowym odcinku na drodze S 7 analiza prognozowanego ruchu SDR wykazała, że w roku 2030 osiągnie on średnią wartość około 30 000 P/dobę.
 
Parametry techniczne budowanej Obwodnicy o parametrach drogi ekspresowej są następujące :
Klasa techniczna - S
Ilość jezdni - dwie
Vp - 100 km/h
Szer. jezdni - 2 x 3.50m = 7.00 m
Szer. pasa awaryjnego - 2.5m
Szer. pasa rozdziału na trasie 5.0 m
Szer. pobocza ziemnego - 1.50 lub 1.90 m
Szer. korony - min 27.00 m
Pochylenie jednostronne jezdni na prostej 2.5%
Kategoria ruchu - KR 6
Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
Skrajnia pionowa nad drogą S 7 - 5.00 m
 
Wszystkie obiekty inżynierskie w ciągu drogi S7 oraz na węzłach zostały zaprojektowane na klasę obciążeń „A” oraz pojazd STANAG klasy 150.
 
Przyjęte założenia inwestycyjne wiążą się z budową odcinka drogi ekspresowej o ograniczonej dostępności wraz z konieczną infrastrukturą drogową zapewniającą poprawne powiązania komunikacyjne ustalone na etapie opracowania [10] i [11]. Obsługa przyległego terenu na poziomie lokalnym zostanie zapewniona poprzez istniejący i przebudowywany układ dróg lokalnych i projektowane drogi dojazdowe.
 
W ramach zapewnienia powiązania drogi S7 z przyległym terenem przewidziano budowę 5 węzłów dwupoziomowych:
 
  • węzeł zespolony „Straszyn”
  • na skrzyżowaniu drogi S6 w km proj. 0+794,97 ( km istn. S6 343+041,18) z drogą S7 w km proj. 0+000,00
  • na skrzyżowaniu drogi S6 w km proj. 1+960.74 (km ist. S6 344+203,00) z drogą wojewódzką Nr 222 w km proj. 0+263,91,
  • węzeł „Lipce” na skrzyżowaniu drogi S7 km 3+211,01 z Traktem Świętego Wojciecha km 0+404.19 - drogą klasy G (dr. kraj. Nr 1),
  • węzeł „Olszynka” na połączeniu drogi S7 w km 8+636,14 z Trasą Sucharskiego drogą klasy GP do Portu Morskiego w Gdańsku,
  • węzeł ”Przejazdowo” na skrzyżowaniu drogi S7 w km 11+537,76 z dotychczasową dr. kraj. Nr 7 klasy G oraz drogą wojewódzką nr 226 klasy Z,
  • węzeł „Koszwały” na skrzyżowaniu drogi S7 w km 16+667,49 z drogą powiatową i podłączenie do odcinka starej drogi krajowej Nr 7 klasy G,
 
Węzeł „Straszyn” jest węzłem zespolony który stanowi połączenie drogi S7 i drogi S6 z drogą woj. Nr 222. Z uwagi na to że, Obwodnica jest drogą samochodową klasy S dostęp do niej będzie zapewniony tylko na projektowanych węzłach.
 
Obwodnica dodatkowo na odcinku projektowanej estakady krzyżuje się w dwóch poziomach z dwiema liniami kolejowymi:
 
  • linią kolejową Nr 009 (E-65) Warszawa – Gdańsk w km 3+523,73,
  • linią kolejową nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny w km 5+108,79
 
Nowy układ ogólnodostępnych dróg poprzecznych i dojazdowych zapewni poprawną obsługę przyległego terenu. Projektowane drogi dojazdowe i wraz ze zjazdami zapewniają dostęp do wszystkich przyległych działek i zapewnią prawidłową obsługę komunikacyjna przyległego terenu.
 
Dla Obwodnicy zaprojektowano konstrukcję nawierzchni w układzie warstw jak niżej:
-       4 cm w-twa ścieralna z mieszanki grysowo-mastyksowej SMA,
-       8.0 cm w-twa wiążąca z betonu asfaltowego,
-       20.5 cm podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego,
-       20.0 cm podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie,
-       20.0 cm w-twa gruntu stabilizowanego cementem Rm=2.5 MPa,
-       25.0 cm w-twa mrozoochronna z gruntu niewysadzinowego k>5m/dobę i CBR>30%.
 
Na węzłach projektowana konstrukcja nawierzchni posiada następujący układ warstw :
-       4 cm w-twa ścieralna z mieszanki grysowo-mastyksowej SMA,
-       8.0 cm w-twa wiąŜąca z betonu asfaltowego,
-       16.5 cm podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego,
-       20.0 cm podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie,
-       20.0 cm w-twa gruntu stabilizowanego cementem Rm=2.5 MPa,

25.0 cm w-twa mrozoochronna z gruntu niewysadzinowego k>5m/dobę i CBR>30%.